Denne artikkelen er opprinnelig skrevet på engelsk av Nidhi Shah. Jeg finner denne artikkelen så spennende at jeg har valgt å oversette og forbedre den til norsk. Den er ganske kort, så jeg har derfor lagt til litt ekstra.
Grunnen til at jeg finner den så spennende er at jeg finner stor motivasjon i å lese om andre som har lykkes, og i tillegg er interessen for gründer-virksomhet er veldig stor. Gjennom denne artikkelen håper jeg å gi deg innsikt i 9 selskaper som gikk fra en ide til å bli et verdenskjent selskap som omsetter for milliarder. Disse personene så et hull i markedet og tok den muligheten med begge hendene, men hva er fellestrekkene med disse suksess historiene? Er det noe å lære av disse gründerne?
# 1 AirBnB
I 2017 sleit 3 gutter med å betale leien sin i San Francisco, da de kom på iden om å leie ut stuegulvet sitt da hotellet i byen var fullbooka. Gjennom en blogg de opprettet fikk de 3 leietakere som fikk frokost og sov på luftmadrasser i stuen deres for 80 dollar hver. Dette ble starten på en utfordrende reise fra et konsept som ble møtt med mye kritikk, til å bli et selskap som nå er verdt 10 milliarder dollar.
AirBnB was never meant to be the big idea. It was meant to be the thing that paid the rent so we could think of the big idea. – Brian Chesky, Gründer i AirBNB
#2 Instagram
Historien bak Instagram ble startet av 2 gutter som lagde en app på 8 uker. Konseptet gikk først ut på å være en app der man kunne dele stedbevisste bilder og deling av notater. Navnet på appen ble først kaldt Burbn, før den senere ble redusert til bare bilder og byttet navn til Instagram.
If you´ve got an idea, start today. There´s no better time than now to get going – Kevin Systrom, Gründer i Instagram
3 # Printerest
Ben Sibermann trodde han ville følge fotsporene til foreldrene sine å bli en lege, men han fant ut at det ikke var noe for han. Derfor ble det heller en konsulentjobb der han jobbet med en app som ble mislykka. Under denne jobbingen kom han opp med en ide som ble starten på historien til Printerest. Sammen med 2 andre begynte de å lage et nettsted der folk kunne vise samlinger av ting de var interessert i.
Siberman skrev selv en melding til nettstedets 7 000 første følgere der kan ga brukerne sine hans personlige telefonnummer. Han tilbydde også noen kunder om å møtes. Navnet Printerest fikk navnet sitt under at Siberman sin kjæreste foreslo det under Thankgiving- middagen.

4# Angry Birds
I 2003 startet 3 gutter opp en bedrift som utviklet spill. De ble nesten helt blakke etter å ha mislyktes med 51 spill, men allikavel ble de enige om å gi drømmen en siste sjanse med et nytt spill. Navnet på spillet er det vi kjenner i dag som «Angry Birds», med sine mer enn 3 milliarder nedlastninger.
There is no failure except in no longer trying – Elbert Hubbard, Gründer i Angry birds
# 5 Linkedin
Reid Hoffman rekrutterte i 2002 et team av gamle kollegaer fra SocialNet og Paypal for å jobbe mot en ny ide. Dette endte med at teamet lanserte Linkedin fra stuen sin i 2003 og inviterte 350 av personer som var i hans nettverk som opprettet sine egne profiler.
Den nye plattformen fikk en veldig rolig vekst, der det bare var 20 påmeldte enkelte dager. Da de senere den høsten fikk en investering fra Sequoia Capital. I dag er det 675 millioner brukere.
Starting a company is like throwing yourself off a cliff and assembling an airplane on the way out – Reid Hoffman, Gründer i Linkedin
#6 Uber
Etter at 2 gutter klagde over alle de kjedelige ting de må gjøre, kom de på ideen om å skaffe seg en taxi. De kom fram til at det burde være et tilbud på markedet der man kunne finne biler på ønsket sted, til ønsket tid.
«Our whole goal is to drive the cost of taking an Uber below the cost of owning a car” – Travis Kalanick, Gründer i Uber
# 7 Snapchat
Tre venner for college ville teste ut sine gründerferdigheter. Han ene sa i en uformell bra: «jeg skulle ønske at disse bildene jeg sender denne jenta, forsvant». Dette utsagnet gjorde at disse tre vennene ville prøve å få gjort noe med akkurat dette. Appen ble lansert under navnet Picaboo, før det senere endret navn til Snapchat. I dag har 78% av norske kvinner og 72% av mennene mellom 30-39 år en snapchat- konto (Vi.no)
“There is real value in sharing moments that don´t live forever”– Evan Spiege, Gründer i Snapchat
# 8 WhatsApp
To goder venner og kollegaer fra Yahoo var veldig frustrerte over at det var så mange annonser på hver eneste side. De sa begge opp jobben ok tok et år å dekomprimere. Begge søkte på jobb i Facebook uten hell.
I 2009 lanserte de Whatsapp med et klart formål om at tjenesten deres ikke skulle ha noe form for reklame og hadde heller et fokus på å gi en god brukeropplevelse.
“We only wanted to do one thing and do it really well”- Jan Koum, Gründer i Whatsapp
# 9 Facebook
Den kanskje mest kjent suksesshistorien er fra gigantselskapet Facebook. 19 år gamle Mark Zuckerberg startet opp selskapet mens han studerte på Harvard i februar 2004. Navnet kom fra noen bøker som ved noen amerikanske bøker blir gitt til studenter i begynnelsen av studieåret får å hjelpe den med å bli kjent med hverandre (SNL). Facebook var da bare for studenter på Harvard. Senere det året fikk kommunikasjonsmediet en investor og ved utgangen av året hadde Facebook over en million brukere. Mange forventet at kommunikasjons tjeneste bare skulle bli døgnflue grunnet hurtige vekst og at andre konkurrenter ville dukke opp. Facebook har hatt mange konkurrenter opp gjennom årene, men ingen har klart å ta plassen til verdens best sosiale medier-plattform. Facebook har nå rundt 2,7 milliarder daglige brukere i verden (Q2 2020).
The biggest risk is not taking any risk – Mark Zuckerberg, Gründer i Facebook
Hva kjennetegner alle disse historiene?
Disse menneskene har tatt en sjanse på en ide de hadde troen på. De har ofret mye, møtt mye motgang, men det har ikke stoppet disse personene til å gi opp. At de ikke har gått opp har resultert i at de alle har oppnådd suksess gjennom å være med på å bygge opp et av verdens største selskaper.
Lærte du noe av disse historiene? Eller klarte de å motivere deg til å gi drømmen din en sjanse?
-Gabriel
Oversatt fra:
https://arkenea.com/blog/how-successful-startups-started/
Kilder:
https://www.vi.no/teknologi/alt-du-trenger-a-vite-om-sosiale-medier/71662404
https://blog.adioma.com/how-angry-birds-started-infographic/
https://synlighet.no/blogg/facebook-statistikk-brukere-norge-verden/